avocado
  • Jądra z drzewa

  • Awokado to owoc niezwykły. Posiada tak wiele właściwości leczniczych i wartości odżywczych, że jedzenie go powinno być obowiązkowe.

    Awokado pochodzi z południowo-środkowego Meksyku. Wykopaliska dowodzą, że owoc ten był już wykorzystywany 7000 lat przed naszą erą. Nazwa pochodzi od słowa Ahuacuatl, które w języku Azteków oznacza „drzewo, na którym rosną jądra”. Geneza tej nazwy ściśle wiąże się z kształtem owocu oraz jego domniemanymi właściwościami afrodyzjaku.
    Awokado to kopalnia wartości odżywczych i zdrowych tłuszczów. Zawartość omega-9 sięga średnio 20-30%. Zawiera też dobrą proporcję nienasyconych kwasów tłuszczowych omega 3 i omega 6, które są niezbędne do prawidłowego funkcjonowania organizmu.
    Dzięki obecności tych tłuszczów cenne składniki z innych produktów są lepiej przyswajalne, np. organizm przyswaja 4 razy więcej antyrakowego likopenu z pomidorów, jeśli jednocześnie jemy awokado np. w sałatce.
    W awokado jest też dużo potasu (więcej niż w bananach), który reguluje ciśnienie krwi, czuwa nad prawidłową pracą serca, a także wpływa korzystnie na układ nerwowy.
    Owoc ten zawiera sporo witamin C, E i A czyli silnych przeciwutleniaczy, które mają działanie przeciwnowotworowe, a także witamin z grupy B, wśród nich szczególnie cenny jest kwas foliowy, który zapobiega wadom rozwojowym płodu. Jedzenie awokado dobrze wpływa też na oczy, jest w nim bowiem luteina.
    Tłuszcz z awokado to tłuszcz dobroczynny dla zdrowia. Beta – sitosterol znajdujący się w jednonienasyconych tłuszczach pozwala obniżać poziom złego cholesterolu LDL i trójglicerydów. Pozwala również utrzymywać prawidłowy poziom dobrego cholesterolu HDL. Oznacza to, że awokado jest wskazane dla osób chorujących na miażdżycę. Ponadto jednonienasycone kwasy tłuszczowe wykazują działanie zapobiegające lub odwracające odporność insulinową, która jest jedną z przyczyn powstawania cukrzycy typu II.

    Kwasy tłuszczowe oprócz utrzymywania prawidłowych poziomów cholesterolu, mają także działanie przeciwnowotworowe.
    Kanadyjscy naukowcy zidentyfikowali w awokado lipid, który pomaga leczyć ostrą białaczkę szpikową. Lipid otrzymał nazwę awokatyna B. Badania laboratoryjne na komórkach ludzkich wykazały, że działa on przez selektywne zwalczanie nowotworowych komórek macierzystych (są główną przyczyną rozwoju białaczki i jej nawrotów u wielu pacjentów, nie naruszając jednocześnie komórek zdrowych.
    Kupując awokado, należy wybierać owoce miękkie w dotyku (ale niezbyt miękkie). Owoc powinien posiadać ciemnozieloną skórę, najlepiej pozbawioną plam i zasinień. Świadczy to o idealnej porze na spożycie. Trzeba tez pamiętać, że awokado bardzo szybko dojrzewa, zatem nie powinno zbyt długo pozostawać na powietrzu. Aby spowolnić proces, można zrosić miąższ, po przekrojeniu, sokiem z cytryny lub octem.
    Aby obrać awokado należy przeciąć owoc wzdłuż na dwie połowy. Aby usunąć pestkę, wystarczy podważyć ją nożem i obrócić. Miąższ można wybrać łyżeczką. Jeżeli awokado nie będzie wykorzystane od razu, można je skropić sokiem z cytryny lub limonki, by nie zmieniło koloru.
    Pestki awokado też nie należy wyrzucać. Należy ją przez kilka dni suszyć. Gdy pestka jest już sucha, należy włożyć ją do foliowego woreczka i rozbić tłuczkiem do mięsa lub młotkiem. Pokruszona pestkę następnie mieli się w blenderze na drobny proszek, który można dodać, np. do jogurtu. Inna wersja to mrożenie oczyszczonej pestki i ścieranie jej na tarce (jak gałkę muszkatołową)

    W Polsce awocado najczęściej jest używane do sałatek, wtedy owoc kroimy w kostkę. Plastry awokado można kłaść na kanapki oraz krakersy z serem. Miąższem można smarować chleb. Wiele osób używa go do sushi. Co ciekawe, smak awokado nie jest specjalnie wyczuwalny, więc niektórzy używają go do…. pieczenia ciast, które robią się bardzo wilgotne. Inne nacje, np. Brazylijczycy dodają awokado do lodów, a Filipińczycy robią napój ze zmiksowanego awokado, cukru i mleka.
    Najbardziej znaną potrawą z awocado jest guacamole czyli sztandarowa potrawa meksykańska. Bardzo łatwo możemy ją przygotować w domu.
    Składniki: duże awokado, świeżo wyciśnięty sok z połowy limonki, garść świeżej poszatkowanej kolendry, pół małej czerwonej cebuli – posiekanej w drobną kosteczkę, pół łyżeczki roztartego lub zmielonego kuminu (kminu rzymskiego), 1-2 łyżki oliwy z oliwek, mały ząbek czosnku – przeciśnięty przez praskę, szczypta soli i pieprzu do smaku.
    Przygotowanie
    zrobienie guacamole jest bardzo proste i nie wymaga dużych umiejętności, Wystarczy widelec i miseczka. Najlepiej jak nie będzie to metalowe naczynie, ponieważ awokado w kontakcie z metalem sinieje i ciemnieje.
    Po dokładnym rozgnieceniu awocado do dajemy wszystkie składniki i mieszamy. Gotowe. Życzymy smacznego.
    (red)

Dodaj komentarz